Campagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt begrip biodiversiteit tot leven
15 oktober 2020
Campagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt begrip biodiversiteit tot leven
Uit onderzoek blijkt dat veel mensen biodiversiteit belangrijk vinden, maar toch weet bijna twee derde van Nederland niet waar het voor staat. Laat staan hoe we biodiversiteit kunnen beschermen en herstellen. De publiekscampagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt het belangrijke maar onbekende begrip biodiversiteit tot leven en helpt Nederlanders een bijdrage te leveren.
Biodiversiteit is essentieel voor het herstel van ecosystemen en daarmee een gezonde leefomgeving. Natuurorganisaties, boeren, wetenschappers, banken en bedrijven zijn zich daarvan bewust en hebben in 2018 de handen ineen geslagen met als resultaat het Deltaplan Biodiversiteitsherstel. De afgelopen tijd heeft het Deltaplan Biodiversiteitsherstel meerdere lokale projecten geholpen en wil het nu biodiversiteit landelijk op de kaart zetten. De Natuur en Milieufederaties zijn vanaf het begin betrokken bij het Deltaplan.
Hard nodig
Prof. Dr. Louise Vet, hoogleraar ecologie Wageningen Universiteit, voorzitter van het Deltaplan Biodiversiteitsherstel en voormalig directeur van het Nederlands Instituut voor Ecologie (NIOO-KNAW): “Met de campagne ‘Maak Grijs Groener’ willen wij vertellen wat biodiversiteit is, laten zien wat je kunt doen om het te beschermen en roepen we alle inwoners van Nederland op om de biodiversiteit een handje te helpen. Dat de campagne hard nodig is, bewijst dit onderzoek eens te meer. Als we uitleggen wat biodiversiteit is dan vindt bijna iedereen het ontzettend belangrijk. Maar het is voor velen een onbegrepen begrip. Het onderzoek vertelt ons ook dat mensen die weten wat biodiversiteit is, meer betrokken zijn. Er is dus veel winst te behalen.”
Motivaction hield in opdracht van Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel een onderzoek onder ruim 1.200 Nederlanders. Lees de onderzoeksresultaten