Drentse ondernemers willen meer impact maken
1 oktober 2024
Drentse ondernemers willen meer impact maken: de Verweven Waardescan maakt het makkelijker
Steeds meer mkb’ers willen een positieve impact maken op hun omgeving. Maar hoe weten ondernemers hoeveel impact ze maken en waar nieuwe kansen liggen? Dat is in de praktijk niet eenvoudig. Daarom is er de Verweven Waardescan: die toetst de impact van een ondernemer én geeft praktische tools om de impact te vergroten. Emile Suringar vertelt er meer over: “We spreken veel echt bevlogen mkb’ers die sterk met hun omgeving begaan zijn, maar er is ook nog winst te behalen.”
Recycling is niet genoeg
“We willen naar een echte circulaire economie,” vertelt Emile. Want recycling is niet genoeg. “Met recycling zetten we afval opnieuw in, maar beter zou zijn dat we minder afval produceren. We lopen steeds meer aan tegen de grenzen aan de groei. De tijd dat de economie ieder jaar rustig 3 à 4% kon groeien en grondstofprijzen stabiel waren, is domweg voorbij.” Daarom gaat het volgens Emile ook over preventie. “Slimme ondernemers gaan aan de slag om, binnen een gezond bedrijfsmodel, minder afhankelijk te zijn van groei en massa.”
Emile vertelt dat er veel ondersteuning is voor ondernemers om hun businessmodel te verduurzamen of met maatschappelijk verantwoord ondernemen aan de slag te gaan. Maar er is nauwelijks aandacht is voor een stap verder: naar een circulaire samenleving. Emile: “Het blijft vaak bij zaken als energie, afvalscheiding, autokilometers enzovoort, maar het gaat nog niet over de rol van het bedrijf in de nieuwe wereld in het Nederland van 2050.” Dit is waar de Verweven Waardescans kunnen helpen.
Verweven Waardescans: bewust kiezen wat je laat groeien
De scan begint met een nulmeting, gebaseerd op een diepgaand gesprek met de ondernemer, aan de hand van vragen en stellingen. “Daar komt een rapport uit met uitgebreide conclusies, waarnemingen en vooral concrete aanbevelingen, waarin we de kansen en mogelijkheden voor die stap verder schetsen,” vertelt Emile. “Ondernemers kunnen dan gerichte keuzes maken over wat ze laten groeien.”
Emile geeft een voorbeeld: “We hebben ondernemer gesproken die sterk geïnteresseerd is in de impact van zijn houttoeleverancier. Als je weet waar het hout van jouw leverancier vandaan komt, kun je uitzoeken of het bijvoorbeeld nog lokaler kan. Je zou ook een stukje van dat bos kunnen adopteren en daar zo duurzaam mogelijk bosbeheer kunnen toepassen. Op die manier ben je nauw verbonden met je product en maak je zichtbaar positieve impact.”
Lokaal betrokken ondernemers
Emile ziet veel lokale betrokkenheid bij Drentse ondernemers. “Veel bedrijven die wij hebben gesproken zijn honderd procent aandeelhouder. Deze mensen zijn vaak begaan met de directe omgeving van hun bedrijf en willen graag iets bijdragen. Daar kun je dus wat mee.” Hij geeft een voorbeeld: “Denk aan een bouwbedrijf dat een lokaal ecodorp sponsort. En we hebben niet één ondernemer gesproken die niet die extra meter wil lopen voor Coevorden, voor Emmen, voor lokale mensen.”
De scan kijkt ook met een scherpe blik naar de eigen omgeving van het bedrijf en welke concrete acties er mogelijk zijn. “Een advies kan zijn: creëer een infrastructuur die duurzaam gedrag gemakkelijk maakt. Denk aan de aanleg van een groene pluktuin, waar medewerkers uit kunnen eten tijdens de lunch. Of, als je personeel veel kilometers maakt, een deelauto bij je bedrijf plaatsen, waardoor medewerkers geen tweede auto meer hoeven te kopen en waar een aantal omwonenden ook gebruik van kunnen maken. Zo draag je op een supersimpele manier, op gebiedsniveau, bij aan de duurzaamheid. En niet met een wijzend vingertje, maar je faciliteert een alternatief.”
Vooruitdenken en grondstoffen besparen
Ook de keten is belangrijk. Een aansprekend voorbeeld is Rademakers Gieterij in Klazienaveen. “Zij zijn actief bezig om met hun klanten in de voorfase afspraken te maken. Zij krijgen bijvoorbeeld een 3D-mal aangeleverd om te gieten. Samen met de klant houden ze het ontwerp tegen het licht om te kijken of ze door een kleine verandering het productieproces kunnen verduurzamen”, Emile legt uit: “Door bijvoorbeeld het aanpassen van het ontwerp kunnen drie machines minder nodig zijn en gaat het product misschien wel tien jaar langer mee. Op deze manier vooruitdenken is grondstoffenpreventie pur sang.”
Samen doen heeft toegevoegde waarde
Kortom, alles wat je als bedrijf doet heeft impact. En door te kijken naar hoe het lokaler kan, in samenwerking en in samenhang met de omgeving, creëer je toegevoegde waarde. “De kracht van het samen delen en samen organiseren, daar boek je duurzaamheidswinst mee”, zegt Emile. “Daarom heet het ook de Verweven Waardescan. Op het moment dat je het collectief doet, met elkaar, is het eigenlijk altijd duurzamer.”
De Verweven Waardescans worden uitgevoerd door in samenwerking met NHL Stenden en zijn mede mogelijk gemaakt door Impact in de regio.
Bron: impact in de regio
Meer weten?
Emile Suringar
Ontwikkelaar Circulaire Economie