Winnaars Duurzame Dertig 2024: circulair slopen, duurzame pakketjes en Kleer’nzooi

12 november 2024

Winnaars Duurzame Dertig 2024: circulair slopen, duurzame pakketjes en Kleer’nzooi

Bork Groep Tussenstation uit Stuifzand, Boxo uit Leeuwarden en Kleer’nZooi uit Groningen hebben de derde editie van de Duurzame Dertig gewonnen. De Duurzame Dertig is een verkiezing voor mensen, bedrijven en organisaties met een hart voor duurzaamheid. In 3 categorieën kon afgelopen voorjaar worden ingeschreven: Duurzame en circulaire start-ups, Innovatie en design en Mens en maatschappij. Uit de om en nabij 100 inzendingen koos de jury de winnaars.

Reinder Hoekstra & Koen Rooseboom van Bork – foto: Jaspar Moulijn

Innovatie

In de categorie Innovatie was de hoogste eer voor het Drentse bedrijf Bork Groep met het Tussenstation dat van slopen ‘demontage van panden’ heeft gemaakt en alle materialen opslaan, eventueel herstellen dan wel aanpassen waarna ze kunnen worden hergebruikt. De jury was goed te spreken over deze werkwijze en over het feit dat Bork actief op zoek blijft naar partners waardoor de impact van hun werkwijze alleen maar groter wordt. Bork wil de keten hervormen en ziet zichzelf niet langer als sloper maar als oogster van materialen. “Ons hele businessmodel is daarmee aan het veranderen”, vertelt Koen Rooseboom van Bork.

Achterbosch Architecten (bouw van de toekomst inspireren met pand dat volledig duurzaam en biobased is) en Kleerlijk (terugbrengen van de kledingindustrie naar Nederland om zo duurzamer en verantwoorder te produceren) werden respectievelijk tweede en derde.

“De positieve energie spat ervan af! Het is mooi om te zien hoeveel maatschappelijke kracht er op duurzaamheid zit. De inzendingen laten zien hoe je thema’s als textiel, voedsel en verspilling concreet aan kunt pakken. Het is een voorrecht om in de jury te mogen deelnemen: het was een waar feestje!”

Reinder Hoekstra - jurylid Duurzame Dertig

Start-up

In de categorie Start-up ging Boxo er met de hoofdprijs van door. In Leeuwarden hebben ze een envelop van hergebruikt stevig plastic gemaakt om pakketjes te verzenden in plaats van steeds weer nieuw karton. De jury prees ook de statiegeldgedachte die Boxo eraan toegevoegd heeft en noemt dat een slimme toepassing op circulaire businessmodellen. Bovendien wordt het zo voor de consument goed zichtbaar wat circulaire economie is.

Nais (nieuwe items maken van oud textiel uit kledingcontainers) en Plantjebandje (festivalbandjes en keycords van hennep) werden respectievelijk tweede en derde.

Mens en maatschappij

In de categorie Mens en maatschappij was de eerste prijs voor Kleern’nZooi XXL. Dit initiatief van Groener Groningen stelt zich tot doel duurzame kleding leuker, hipper en toegankelijker te maken voor alle Groningers. De jury looft Kleern’nZooi voor de prestatie tweedehands kleding zo te ‘ver-feestelijken’ dat het boven iedere associatie met armoedig en versleten wordt uitgetild door als podium voor toplocaties als de Martinikerk en het Forum te kiezen.

Stichting Boezemvriendinnen (ongebruikte bh’s inzamelen en uitdelen aan vrouwen die het niet kunnen betalen) en de gemeente Heerenveen (Bofkontjesregeling: wasbare luiers met korting) verdelen de tweede en derde plaats.

De publieksprijs was voor Caparis in Leeuwarden waar zonnepanelen worden gerecycled. Het is het eerste sociaal-werkbedrijf dat dit doet. Caparis kreeg de meeste van de ruim 5700 stemmen die de afgelopen weken werden uitgebracht.

De Duurzame Dertig is een initiatief van Dagblad van het Noorden, Leeuwarder Courant, Friesch Dagblad en wordt georganiseerd in samenwerking met een groot aantal partners. De noordelijke Natuur en milieufederaties ondersteunen dit initiatief en maken deel uit van de jury.

Dit bericht is gebaseerd op een artikel uit het Dagblad van het Noorden. 

Meer over de Duurzame Dertig

Het Dagblad van het Noorden heeft in het kader van de Duurzame Dertig een serie artikelen gepubliceerd over de verschillende duurzaamheidsinitiatieven. De serie laat tal van ondernemers en vrijwilligers zien die zich inzetten voor een duurzamer (Noord) Nederland! Ook de betekenis van duurzame initiatieven wordt behandeld, zoals de toegevoegde waarde van een bedrijf. Bouwbedrijf Bekman uit Drenthe laat zien dat geld niet de belangrijkste drijfveer hoeft te zijn.